بیمه پاسارگاد
نمایندگی فردین خدابخشی ( کد2410 )
تلفن: 33632007-021

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث


بیمه نامه شخص ثالث یکی از بیمه های اجباری در کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان است. در واقع وقتی شخصی خودرویی را خریداری می کند مکلف است نسبت به تهیه بیمه شخص ثالث آن خودرو اقدام نماید. 
حال اگر در تهیه بیمه نامه خودرو یا به عبارتی تمدید آن وقفه ای ایجاد شود ، به ازای هر روز تاخیر،  مالک خودرو می بایست جریمه ای را پرداخت نماید.
لازم به ذکر است این مبلغ جریمه به جیب شرکتهای بیمه نمی رود و به حساب صندوق تامین خسارتهای بدنی واریز می گردد. 


مبلغ جریمه تاخیر تمدید بیمه شخص ثالث چقدر است؟

مبلغ جریمه دیرکرد ثالث و مبلغ حق بیمه هر ساله توسط بیمه مرکزی کشور و برای خودروهای مختلف، در اواخر اسفند هر سال تعیین می شود.
جریمه دیرکرد ثالث در سال 1403 برای انواع خودروها به شرح زیر است:

نوع وسیله نقلیه                            جریمه دیرکرد روزانه ( تومان )
سواری: کمتر از چهار سیلندر                                    11،281
 سواری : پیکان، پراید، سپند                                  13،360
سواری : سایر چهار سیلندرها                                 15،704 
سواری : شش سیلندر                                           17،576      
موتور سیکلت: یک سیلندر                                     3،422 
موتور سیکلت : دو سیلندر و بیشتر                         3،759
موتور سیکلت : گازی                                            2،801
موتور سیکلت : سایدکار ( سه چرخ)                        4،043  
بارکش : یک تن و کمتر                                         13،822    
بارکش : بیش از یک تن تا سه تن                          16،643   
بارکش : بیش از سه تن تا پنج تن                          21،065
بارکش : بیش از پنج تن تا ده تن                           26،990  
بارکش : بیش از ده تن تا بیست تن                       31،408 
بارکش : بیش از بیست تن                                     33،285 
ماشین آلات راهسازی، کارگاهی، ساختمانی                4،676 
ماشین آلات کشاورزی                                          4،676

این میزان جریمه ها به ازای یک روز تاخیر برای خودروهای مختلف می باشد.

توجه کنیم که اگر خودرویی تخفیف عدم خسارت داشته باشد ، این تخفیف عدم خسارت سبب کاهش مقدار جریمه می گردد. 
عوامل موثر بر جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث کدامند؟

1.تخفیف بیمه شخص ثالث :
هر چه تخفیف بیمه شخص ثالث بیشتر باشد میزان جریمه به ازای یک روز کاهش پیدا می کند. به طور مثال اگر دو خودروی پراید، هر کدام 10 روز تاخیر در تمدید بیمه ثالث داشته باشند، پراید الف دارای 50 درصد تخفیف بیمه شخص ثالث و پراید ب دارای 15 درصد تخفیف بیمه شخص ثالث باشد، پراید الف جریمه دیرکرد ( تاخیر) کمتری پرداخت می کند.
2. کهنگی:
 هر چه خودرو قدیمی تر باشد جریمه دیرکرد آن افزوده خواهد شد. 
3. خسارت : 
اگر خودرویی سال قبل دارای خسارت باشد و برای تمدید بیمه جدید با تاخیر اقدام کند، جریمه دیرکرد آن بیشتر می شود.
4.  نوع خودرو : 
خودروهایی که قیمت بیمه ثالث آنها بیشتر است مبلغ جریمه آنها نیز بیشتر است. مثلا جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث کامیون از جریمه دیرکرد پراید بیشتر است.
5. نوع کاربری خودرو: 
نوع کاربری خودرو نیز بر میزان جریمه تاثیرگذار است، مثلا سواری با کاربری آژانس جریمه بیشتری نسبت به سواری با کاربری شخصی با شرایط یکسان پرداخت می کند.


شرایط بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث : 

1.    داشتن نامه از دادگاه مبنی بر توقیف بودن یا سرقتی بودن خودرو یا دلیل دیگر  با ذکر تاریخ که نشان بدهد از چه تاریخ تا چه تاریخی خودرو توقیف بوده و شامل بخشودگی جریمه تاخیر بیمه شخص ثالث می شود.
نامه هایی که از نیروی انتظامی یا سایر ارگانها جهت بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ارائه میشوند فاقد اعتبار از جانب شرکتهای بیمه می باشند. در واقع خودرویی که به دلیل تخلف در پارکینگ نیروی انتظامی توقیف شده است، مشمول بخشودگی جریمه دیرکرد نمی گردد.
2.     بیمه مرکزی در طول سال معمولا طرح بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را اعلام می کند. برای موتورسیکلت و ماشینهای راهسازی و کشاورزی معمولا چندبار در سال این بخشودگی اعلام می گردد و هر بار یک یا دو ماه فرصت برای تمدید بیمه نامه ثالث می دهد. در سالهای اخیر در بهمن ماه بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای کلیه خودروها اعلام شده است. بنابراین شما می توانید در بهمن ماه برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث اقدام کنید تا جریمه تاخیر خودروی شما هر میزانی که باشد بخشیده شود.
3.    خودروهای مزایده ای خریداری شده از نیروهای نظامی:
جالب است بدانید خودروهای نظامی و انتظامی بیمه شخص ثالث انفرادی ندارند. یعنی اینچنین نیست که خودروهای نظامی تک تک بیمه شوند. بلکه یک بیمه نامه کلی برای همه خودروهای موجود در ارتش خریداری می شود. سایر نیروهای نظامی از قبیل سپاه و نیروی انتظامی نیز چنین هستند.
نیروهای نظامی برخی مواقع خودروهای مازاد خود را به مزایده عمومی می گذارند. بدیهی است کسی که یک خودروی مثلا سواری پژو را از مزایده ارتش برنده می شود، خودرو یی را که برنده شده فاقد بیمه نامه شخص ثالث و همچنین سابقه بیمه شخص ثالث است. این خودروها دارای یک کارتکس هستند که نشان می دهد طی مزایده از نیروهای نظامی خریداری شده اند. برندگان این مزایده ها با داشتن کارتکس گفته شده از پرداخت جریمه تاخیر بیمه شخص ثالث معاف می شوند.
 لازم به ذکر است برنده مزایده اگر با تاخیر نسبت به خرید بیمه شخص ثالث اقدام کند، مثلا پس از برنده شدن تا یک ماه نسبت به خرید بیمه نامه اقدام نکند به اندازه همان یک ماه تاخیر، مشمول جریمه تاخیر می گردد.
4.    خودروهای دپو شده در گمرک

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث


چرا بیمه شخص ثالث اجباری است؟


این سوال را خیلی ها از خودشان می پرسند که چرا باید اجباراً بیمه شخص ثالث را انجام دهم. شخصی ممکن است بپرسد من 30 سال است که تجربه رانندگی دارم و بسیار حرفه ای و با احتیاط رانندگی میکنم و اصلا نیازی به بیمه شخص ثالث ندارم، چرا باید پول زور بدهم. یا ممکن است شخصی بگوید اگر تصادف کردم یا خسارتش را پرداخت می کنم یا نهایتا حبسش را تحمل میکنم، پس نیازی به بیمه شخص ثالث ندارم. 
جواب این است:
 حوادث رانندگی همانطور که از نام آن بر می آید حادثه هستند و حادثه اتفاقی است که در لحظه رخ می دهد.
ممکن است شخصی سالها با دقت رانندگی کند اما فقط یک لحظه غفلت یا خواب آلودگی یا حواس پرتی سبب کشته شدن چندین نفر می گردد. 
حتما می دانیم که در کشور ما سالانه دهها هزار تصادف رانندگی اتفاق می افتد. از این تعداد بسیاری از آنها منجر به فوت و نقص عضو می گردند. با توجه به بالا بودن مبلغ دیه تصور کنید شخصی در یک حادثه مسبب کشته شدن 10 نفر گردد. دیه همین 10 نفر مبلغی معادل چندین میلیارد تومان می شود. این مبالغ سنگین خسارت توسط هر کسی قابل پرداخت نیست. همچنین به حبس رفتن راننده مقصر، درمانی بر رنج و دردهای خانواده ای که سرپرست و نان آور خود را از دست داده است نمی شود.  
 حتی ممکن است بی احتیاطی راننده یک خودروی پراید سبب واژگون شدن و کشته شدن کل مسافرین یک اتوبوس شود، قطعا پرداخت دیه کل مسافرین یک اتوبوس از عهده هر کسی بر نمی آید.
همچنین وقتی صحبت از  قانون می شود، قانون بر اساس میل شخصی تعدادی خاص نوشته نمی شود. بلکه مصلحت کلی کشور و مردم در نظر گرفته می شود. 
از این رو بیمه شخص ثالث می بایست اجباری شود که اگر سرپرست خانواری در اثر بی احتیاطی یک راننده خاطی جان خود را از دست داد، حاکمیت بتواند با پرداخت دیه، اندکی از درد خانواده ای که حالا بی سرپرست شده یا عزیزی را از دست داده است بکاهد.
همچنین می دانیم که برخی از بیمه نامه ها کاملا اختیاری هستند، مانند بیمه بدنه یا بیمه آتش سوزی. در این موارد ممکن است شخصی بگوید اگر ماشین من در آتش سوخت یا به دره پرت شد، یا در اثر تصادف کلا نابود شد، مال خودم است و اختیارش را دارم. از این رو قانون گذار این نوع بیمه نامه ها را کاملا اختیاری دانسته و اصلا اجباری در این نوع بیمه نامه ها وجود ندارد.

یکی از سوالاتی که مردم زیاد می پرسند این است که: 

آیا جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث پول زور نیست. ممکن است شخصی ماشین خود را دو سال در پارکینگ منزلش پارک کرده باشد و هیچ استفاده ای از آن نکند. چرا بابت اینکه از ماشینش استفاده نمی کند باید جریمه شود.
 از طرف دیگر وقتی ماشین بیمه نیست و شرکت های بیمه هیچ تعهدی برای پرداخت خسارت ندارند و اگر تصادفی هم پیش بیاید چون ماشین بیمه ثالث ندارد شرکت های بیمه هیچ خسارتی نمی دهند، پس چرا وقتی قرار نیست خسارت بدهند جریمه می گیرند. این پول زور نیست که بیمه ها می گیرند؟
جواب :
باید بدانیم که مبلغ جریمه ها اصلا به جیب شرکت های بیمه نمی رود و بابت نداشتن بیمه نامه شخص ثالث شرکت های بیمه مبلغی از شما نمی گیرند و اصلا منطقی هم نیست بابت پوششی که نمی دهند پولی دریافت کنند.
 این مبلغ جریمه مستقیم به حساب صندوق تامین خسارتهای بدنی واریز می گردد.
پس تا اینجا دانستیم که شرکت های بیمه بابت نداشتن بیمه شخص ثالث از مردم جریمه نمی گیرند. فقط این پول جریمه از طریق بیمه نامه شخص ثالث از مردم گرفته می شود و به حساب صندوق تامین خسارتهای بدنی واریز می گردد.


حالا چرا دولت این جریمه را از ماشینی که اصلا استفاده نمی شود میگیرد؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم بیمه شخص ثالث، برخلاف بیمه بدنه یا بیمه آتش سوزی یا ... اجباری است. این اجباری بودن برای حمایت از اقشار مردم در جامعه است. 

حالا فرض کنیم دولت اعلام کند که اگر بیمه شخص ثالث را با تاخیر انجام دهید جریمه نمی شوید. شک نکنید بسیاری از متخلفین، به خیال اینکه راننده حرفه ای هستند و اتفاقی برای آنها پیش نمی آید، بیمه شخص ثالث را انجام نمی دهند یا با تاخیر زیاد انجام می دهند.
 این افراد بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث در خیابان و جاده ها تردد می کنند. و اگر همین افراد سبب کشته شدن تعداد زیادی از مردم شوند، چه کسی از خانواده های اشخاصی که کشته شده اند حمایت می کند. در چنین شرایطی دوباره هرج و مرج جامعه را فراخواهد گرفت. همچنین قانون اجباری بودن بیمه شخص ثالث خدشه دار می شود.
باید بپذیریم ابزار تنبیه در دست حاکمیت همیشه به نفع عموم مردم است. البته اگر این ابزار تنبیه همه جا و برای همه و در همه بخشها و البته به اندازه و کافی به کار می رفت، این همه فساد در میان مسئولین و مردم تسری پیدا نمی کرد.


اگر بیمه شخص ثالث انجام ندهیم چه می شود؟

1.    جریمه می شویم
2.    پلیس خودرو را متوقف می کند و به پارکینگ هدایت می کند. همچنین جریمه نیز به راهنمایی و رانندگی باید پرداخت کنیم.
3.    امکان خرید و فروش و تعویض پلاک خودرو را بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث نداریم.

چه کار کنیم که تاریخ تمدید بیمه نامه های خود را فراموش نکنیم و بیمه نامه خود ر ا به موقع تمدید کنیم و مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث نشویم؟

در وب سایت بیمه نشان سامانه یادآور تمدید بیمه نامه تدارک دیده شده است و شما با ثبت انواع بیمه نامه های خود می توانید آسوده خاطر باشید که در موعد تمدید بیمه نامه، همکاران ما با شما برای تمدید بیمه نامه تماس خواهند گرفت. 

بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث


چند نکته در مورد جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث:

•    در صورتی که خودرو بیش از یکسا ل بیمه نداشته باشد. مثلا مالک خودرو سه سال برای خودرو، بیمه نامه شخص ثالث تهیه نکرده باشد. حد اکثر به اندازه یکسال جریمه پرداخت می کند.
•    جریمه تاخیر فقط شامل بیمه شخص ثالث می شود. بنابراین تمدید نکردن به موقع بیمه آتش سوزی، بیمه بدنه، بیمه مسئولیت و ... شامل جریمه تاخیر نمی شود.
•    اگر شخصی بیمه شخص ثالث خود را با تاخیر تمدید کند تخفیفهای قبلی او از بین نمی رود. حتی اگر  دیرکرد تمدید بیمه نامه ثالث چند سال طول بکشد، تخفیفهای ثالث پابرجا خواهند ماند.
•    اگر خودرو چند سال بیمه نشود. بعد از  آن مالک خودرو نسبت به تمدید بیمه نامه اقدام نماید. این چند سالی که خودرو بیمه نداشته است، سابقه تخفیف عدم خسارت محسوب نمی شود.
فرض کنیم خودرویی 40 درصد تخفیف عدم خسارت دارد. مالک خودرو این خودرو را به مدت 5 سال بیمه شخص ثالث نمی کند. بعد از 5 سال مالک خودرو نسبت به تمدید بیمه شخص ثالث اقدام می کند. این 5 سال که خودرو در پارکینگ متوقف بوده و خسارت نداشته است، برای خودرو سابقه تخفیف عدم خسارت، محسوب نمی شود. زیرا سابقه تخفیف عدم خسارت زمانی معنی پیدا می کند که خودرو بیمه نامه داشته باشد و خسارت نداشته باشد.


جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت در مدت زمانی که در نمایشگاه در معرض فروش است:

اگر یکسال از سال ساخت موتور سیکلت گذشته باشد، حتی اگر موتورسیکلت در نمایشگاه باشد به اندازه یکسال مشمول جریمه تاخیر می گردد. 
فرضا اگر در سال 1403 موتوری ر ا با سال ساخت 1402 از نمایشگاه موتور خریداری کنید، یکسال جریمه تاخیر برای بیمه ثالث موتور سیکلت لحاظ می گردد.
اگر سال ساخت موتورسیلکت همین سالی باشد که در آن هستیم، جریمه تاخیر از تاریخ درج شده روی قولنامه خرید، لحاظ می گردد.
فرضا اگر در سال 1403 یک موتور سیکلت با مدل 1403 خریداری کنید. مثلا روی قولنامه تاریخ خرید اول خرداد 1403 درج شده باشد و در همان اول خرداد 1403 برای خرید بیمه ثالث اقدام کنید مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث نمی شوید، ولی اگر دیرتر اقدام به خرید بیمه موتور سیکلت کنید به ازای هر روز مشمول جریمه می گردید.
لازم به ذکر است بیمه پاسارگاد برای موتورسیکلت صفر کیلومتری که حداکثر یک ماه دارای تاخیر باشد، جریمه ای در نظر نمی گیرد. 

 

4 نفر این مطلب را پسندیده اند