بیمه پاسارگاد
نمایندگی فردین خدابخشی ( کد2410 )
تلفن: 33632007-021

عوامل موثر بر تعیین قیمت بیمه نامه های  آتش سوزی مراکز صنعتی 

عوامل موثر بر تعیین قیمت بیمه نامه های  آتش سوزی مراکز صنعتی 

 

عوامل متعددی در تعیین قیمت بیمه آتش سوزی برای مراکز صنعتی موثر هستند،

در این مقاله به بررسی این قبیل عوامل می پردازیم. با خواندن این مقاله در صورتی که برای انجام بیمه نامه آتش سوزی برای کارخانه خود نیاز به مشاوره داشتید می توانید از کارشناسان بیمه نشان به رایگان مشاوره

دریافت نمائید.

1.    ارزش موجودی: 

موجودی کارخانجات معمولا شامل مواد اولیه، کالای در جریان ساخت و کالای تولید شده می باشد.
بیمه گذار می بایست ارزش هر کدام از موارد گفته شده را به تفکیک مشخص کند.
مواد اولیه : منظور آن بخش از موجودی کارخانه است که برای تبدیل شده به محصول نهایی هنوز وارد خط تولید نشده اند.
کالای در جریان ساخت: منظور از کالای در جریان ساخت، مواد اولیه ایست که در خط تولید قرار گرفته است ولی هنوز به محصول نهایی تبدیل نشده است، معمولا کارخانجات بخشی از مواد اولیه آنها در جریان ساخت قرار می گیرد که می بایست ارزش آن را جداگانه تعیین کنند.
کالای تولید شده: منظور از کالای تولید شده نیز کالاهایی می باشد که به محصول نهایی تبدیل شده اند ولی همچنان در قسمتی از کارخانه انبار شده اند و برای فروش روانه بازار نشده اند و ارزش آنها نیز می بایست به شرکت بیمه گر اعلام گردد.
ارزش موجودی کالا از جمله مواردی است که بر تعیین قیمت بیمه آتش سوزی کارخانجات موثر است.

 

چه عواملی بر قیمت بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی تاثیر دارند

 

2.    ارزش ساختمانها:

معمولا کارخانجات دارای سوله یا ساختمانهای تولید، انبار، اداری، ... می باشند. بیمه گذار می بایست تعداد این ساختمانها و متراژ و تعداد طبقات، سن ساختمانها، نوع اسکلت آنها را مشخص کند. همچنین ارزش تجدید بنای این ساختمانها را نیز می بایست مشخص کند. معمولا ارزش ساختمانها بر اساس متراژ تعیین می گردد. فرضا اگر یک کارخانه، سوله ای به مساحت 1000 مترمربع دارد. اگر هزینه ساخت هر متر مربع سوله را 10 میلیون تومان در نظر بگیریم. هزینه تجدید بنای این سوله ده میلیارد تومان می باشد. بنابراین بیمه گذار می بایست ارزش این سوله را برای بیمه آتش سوزی ده میلیارد تومان در نظر بگیرد. 
توجه کنیم که ارزش تجدید بنا با ارزش خرید و فروش ساختمان متفاوت است و ملاک در بیمه نامه آتش سوزی ارزش تجدید بنای ساختمان است، زیرا در زمان تجدید بنا قیمت زمین لحاظ نمی شود. به عبارتی در اثر آتش سوزی زمین از بین نمی رود و بیمه گذار نیاز  نیست دوباره زمین را خریداری کند.
ارزش ساختمانها نیز از جمله مواردی است که بر تعیین قیمت بیمه نامه  آتش سوزی مراکز صنعتی موثر است.


3.    ارزش اثاثیه و لوازم اداری:

ارزش اثاثیه و لوازم اداری نیز بر مقدار حق بیمه موثر است یعنی هر چه ارزش اثاثیه بیشتر باشد بدیهی است که مبلغ حق بیمه نیز افزایش می یابد. این مورد شامل میز، صندلی، کامپیوتر، پرینتر، تلفن، فکس، کولر، تلویزیون، مانیتور، دوربین مداربسته، نوشت افزار، ... می باشد. 


4.    ارزش ماشین آلات و تجهیزات خط تولید:

بیمه گذار می بایست مشخصات و ارزش و تعداد ماشین آلات خط تولید را مشخص کند. برای تعیین ارزش ماشین آلات، ملاک ارزش همین ماشین آلات موجود در کارخانه می باشد، به عبارتی ملاک، ارزش ماشین آلات مشابه و نو نمی باشد. بدیهی است هر چه ارزش ماشین آلات خط تولید بیشتر باشد، حق بیمه نیز افزایش می یابد.

 

عوامل موثر بر قیمت بیمه نامه آتش سوزی مراکز صنعتی  


5.    ارزش تجهیزات برق صنعتی

 

6.    ارزش کمپرسورها و ظروف تحت فشار و بویلرها


7.     نوع فعالیت کارخانه و نوع کالایی که تولید می کند 


این عامل چون تعیین کننده نوع ریسکی است که شرکت بیمه گر تقبل می کند، مهمترین عامل در تعیین حق بیمه می باشد. 
بدیهی است کارخانه ای که کارتن یا کاغذ تولید می کند، نسبت به کارخانه ای که محصولات فلزی تولید می کند ریسک بیشتری برای خطر آتش سوزی دارد. بنابراین حق بیمه کارخانه تولید کارتن از حق بیمه کارخانه تولید ورق فلزی در صورتی که سرمایه یکسان و پوششهای یکسان داشته باشند، قطعا بیشتر است.


8.    نوع پوشش خریداری شده در بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی شامل پوشش اصلی و پوشش فرعی می شود. با خرید بیمه آتش سوزی پوششهای اصلی شامل آتش سوزی، صاعقه و انفجار اعمال می گردند.
پوششهای فرعی ( اضافی) پوششهایی هستند که برای داشتن هر کدام از آنها می بایست مبلغ حق بیمه جداگانه ای پرداخت کرد. با خرید هر یک از پوششهای اضافی مبلغ حق بیمه نیز اضافه می گردد.
پوششهای اضافی ( فرعی) شامل موارد زیر می شود:
زلزله، سیل، طوفان، ضایعات برف و باران، رانش و نشست زمین، سرقت، ترکیدگی لوله آب، سقوط هواپیما و قطعات آن، برخورد اجسام خارجی، شورش و بلوا، هزینه پاکسازی.


9.    شهری که کارخانه در آن واقع شده است

اگر کارخانه در شهرهای زلزله خیز باشد و بیمه گذار پوشش زلزله را انتخاب کند، بدیهی است که مبلغ حق بیمه زلزله افزایش می یابد. اگر بیمه گذار فقط پوشش آتش سوزی را خریداری کند، شهر محل مورد بیمه تاثیری در حق بیمه ندارد ولی با خرید پوشش زلزله، شهر محل مورد بیمه در تعیین حق بیمه تاثیر گذار است.
همه شهرهای ایران درصد زلزله خیزی مشخصی دارند که به 5 دسته تقسیم بندی شده اند. در این تقسیم بندی شهرهایی همچون اراک، همدان، اصفهان در منطقه یک ( کم ترین خطر زلزله) قرار می گیرند، و شهرهایی همچون تهران، کرج، قم در منطقه پنج ( بیشترین خطر زلزله) قرار می گیرند.
بنابراین اگر دو کارخانه با شرایط یکسان پوشش زلزله را خریداری کنند، یکی در تهران باشد و دیگری در اصفهان، کارخانه ای که در اصفهان است بابت پوشش زلزله حق بیمه کمتری را پرداخت می کند. زیرا احتمال وقوع زلزله در اصفهان کمتر از تهران است.


10.    محل ساخته شدن سوله های کارخانه

محل ساخته شدن کارخانه نیز در تعیین حق بیمه تاثیر گذار است. اگر کارخانه در نزدیکی رودخانه ساخته شده باشد یا در نزدیکی فرودگاه ساخته شده باشد. خطر سیل یا خطر سقوط هواپیما برای کارخانه افزایش می یابد، بنابراین اگر بیمه گذار پوششهای سیل یا سقوط هواپیما را مطالبه کند این عوامل نیز بر مقدار حق بیمه تاثیر گذار هستند.


11.    سن ساختمان

اگر ساختمان خیلی قدیمی باشد، مقدار جزئی سبب افزایش حق بیمه می گردد. برای پوششهایی مثل ترکیدگی لوله آب و همچنین زلزله، قدیمی بودن ساختمان سبب افزایش حق بیمه می گردد.

 

عوامل موثر بر قیمت بیمه نامه آـش سوزی مراکز صنعتی

 

12.     نوع اسکلت ساختمان

ساختمانهایی که دارای اسکلت بتونی می باشند نسبت به ساختمانهایی که اسکلت فلزی دارند حق بیمه کمتری را برای پوشش زلزله پرداخت می کنند. همچنین ساختمانهایی که مطابق آئین نامه 2800 نظام مهندسی ساختمان ساخته شده باشند، حق بیمه کمتری را برای پوشش زلزله پرداخت می کنند. زیرا این ساختمانها در مقابل زلزله ایمن هستند. معمولا ساختمانهایی که بعد از سال 1390 ساخته شده اند همگی مطابق آئین نامه 2800 نظام مهندسی ساختمان ساخته شده اند، زیرا بعد از سال 1390 اجرای این آئین نامه در کشور برای ساخت و ساز اجباری

شد.


13.شرایط ایمنی

داشتن تجهیزات ایمنی مناسب سبب کاسته شدن از مبلغ حق بیمه می گردد.
داشتن مخازن آب، سیستم اعلام حریق، سیستم اطفاء حریق، آب فشان، شیر و شیلنگ آتش نشانی، کپسول آتش نشانی به تعداد مورد نیاز و نصب در محل مناسب، آموزش مسائل آتش نشانی به پرسنل، سیستم برق گیر، رعایت موارد ایمنی در امور انبارداری و چینش کالاها با فاصله مناسب از دیوارها و ایجاد راهرو برای کالاها در انبار، سیستم تهویه هوای مناسب و ... سبب افزایش ایمنی در کارخانه و کاهش ریسک و در نتیجه کاهش حق بیمه می گردد.
 قطعا رعایت موارد ایمنی در کارخانه بر نظر کارشناس شرکت بیمه  که جهت بازدید از کارخانه مر اجعه می کند و نوع گزارشی که او تهیه می کند، تاثیر گذار است. گزارش کارشناس بازدید کننده از کارخانه بر نرخ حق بیمه تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. بدیهی است هر چه مسائل ایمنی بیشتر مراعات شده باشد. سبب کاسته شدن از نرخ حق بیمه خواهد شد.


14. شرایط امنیتی

برای داشتن پوشش سرقت در بیمه نامه آتش سوزی مراکز صنعتی، داشتن دوربین، دزدگیر، نگهبان، سگ نگهبان برای تعیین نرخ حق بیمه پوشش سرقت تاثیر دارد. اگر بیمه گذار پوشش سرقت را بخواهد خریداری کند، کارخانه ای که این موارد را داشته باشد حق بیمه کمتری را برای پوشش سرقت پرداخت می کند.  
برای صدور بیمه نامه آتش سوزی بازدید از کارخانه توسط کارشناس شرکت بیمه گر الزامی است. 
بیمه آتش سوزی یکی از ضروریات هر کارخانه می باشد زیرا امنیت و آرامش خاطر را برای صاحب کارخانه به ارمغان می آورد.
مبلغ حق بیمه را در بیمه آتش سوزی همواره می توان به صورت اقساط پرداخت نمود.
برای تعیین حق بیمه آتش سوزی کارخانه خود، لطفا فرم پرسشنامه بیمه نامه های آتش سوزی صنعتی را از منوی پرسشنامه وب سایت بیمه نشان دانلود و پس از تکمیل آن را برای بیمه نشان ارسال فرمایید. 
آیا می توان برای شهرهای دیگر غیر از تهران از بیمه نشان بیمه آتش سوزی خریداری کرد؟
بله. شما در هر کجای کشور که باشید می توانید از بیمه نشان مشاوره کامل دریافت کنید و سپس نسبت به خرید بیمه نامه آتش سوزی اقدام نمایید. بازدید از کارخانه شما در هر کجای کشور که باشد با هماهنگی بیمه نشان با شعبات بیمه پاسارگاد در سراسر کشور به راحتی و رایگان انجام می گردد.

1 نفر این مطلب را پسندیده اند