بیمه پاسارگاد
نمایندگی فردین خدابخشی ( کد2410 )
تلفن: 33632007-021

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث


پس از اجرای قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال1399  بسیاری از مردم در مورد این قانون به مشکل برخورد کردند، در این مقاله جزئیات قانون اتقال تخفیف بیمه شخص ثالث را که در سال 1397 تصویب و در سال 1399 اجرایی شد را بررسی می کنیم.

به منظور تشویق رانندگان به رانندگی بهتر و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین  رانندگی با ریسک کمتر، شرکتهای بیمه به ازای هر سال عدم خسارت، 5 درصد تخفیف عدم خسارت را برای حق بیمه شخص ثالث خودروها در نظر می گیرند.
حداکثر تخفیف بیمه نامه شخص ثالث 70 درصد می باشد. بنابراین هر کسی می تواند با عدم خسارت، طی 14 سال به سقف تخفیف ممکن در بیمه نامه شخص ثالث دست پیدا کند.
توجه کنیم که میزان تخفیف در بیمه شخص ثالث هیچگاه صد در صد نمی شود. 
قبلا به ازای هر سال عدم خسارت،  10 درصد تخفیف در نظر گرفته می شد. ولی با بروز اولین خسارت کل تخفیفهای شخص ثالث از بین می رفت.
 در سال 1397 این قانون تغییر کرد و به ازای هر سال تخفیف، 5 درصد به تخفیفها اضافه می شود. همچنین در صورت بروز اولین خسارت مالی 20 درصد از تخفیف شخص ثالث و با بروز اولین خسارت جانی برای اشخاص ثالث 30  درصد از تخفیف بیمه نامه شخص ثالث از بین می رود. هچنین با بروز اولین خسارت برای راننده مقصر در حادثه 30 درصد از تخفیف حوادث راننده کسر می شود. بنابراین در حال حاضر با بروز تصادف کل تخفیفها از بین نمی روند.
اگر با دقت به بیمه نامه شخص ثالث خود نگاه کنید می بینید دو نوع تخفیف عدم خسارت در بیمه نامه شخص ثالث شما درج می شود:
1.    تخفیف عدم خسارت شخص ثالث: 
این تخفیف به ازای خسارت نرساندن ( اعم از جانی و مالی) به اشخاص ثالث همچون عابر پیاده و یا سرنشینان خودروهای دیگر یا سرنشینان خودروی خودمان داده می شود.
توجه کنیم منظور از شخص ثالث در بیمه نامه شخص ثالث، همگان به غیر از راننده خودروی مقصر حادثه می باشد. یعنی اگر در یک تصادف بین پراید و سمند خودروی پراید مقصر باشد، به غیر از راننده پراید، سایرین همه شخص ثالث محسوب می شوند. 
2.    تخفیف عدم خسارت حوادث راننده : 
در صورتی که راننده مقصر حادثه نیز دچار آسیب نشود هر ساله 5 درصد تخفیف عدم خسارت راننده نیز به بیمه نامه شخص ثالث تعلق میگیرد.


در سالهای قبل وقتی ماشین را می فروختیم بیمه نامه شخص ثالث و تخفیف های آن را نیز به خریدار تحویل می دادیم. یعنی در طی چند سال رانندگی هر چه مراعات کرده بودیم و تصادف نداشتیم، با فروختن ماشین تخفیف ما از بین می رفت. همچنین وقتی ماشینی می خریدیم که هیچ تخفیف بیمه ثالث نداشت، عملا ما نیز فاقد تخفیف عدم خسارت شخص ثالث بودیم و برای تمدید بیمه نامه باید کل حق بیمه را بدون داشتن تخفیف پرداخت می کردیم.
در 12 بهمن سال 1397 قانون جدیدی به تصویب رسید که طی آن تخفیف بیمه نامه شخص  ثالث پس از فروش خودرو برای مالک باقی می ماند و فروشنده می توانست نسبت به اتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید خود اقدام کند . 
بدین ترتیب با فروش خودرو ، فرضا کسی که 70 درصد تخفیف در بیمه نامه شخص ثالث داشت تخفیفش را از دست نمی داد. 
بدلیل اینکه اجرای این قانون نیازمند تغییرات زیاد در سامانه صدور شرکتهای بیمه داشت، این قانون با دوسال تاخیر در اسفند  1399 توسط شرکتهای بیمه به اجرا در آمد. طی قانون جدید، اگر خودرویی فروخته شود تخفیف عدم خسارت برای فروشنده باقی می ماند. 
به عبارت دیگر خریدار، ماشین و بیمه نامه ثالث را از فروشنده تحویل میگیرد و ماشین او تا پایان مدت اعتبار بیمه نامه دارای بیمه نامه شخص ثالث می باشد. سپس در تاریخ پایان اعتبار بیمه نامه ثالث که خریدار  برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث اقدام می کند تنها 5 درصد تخفیف به او داده می شود. این 5 درصد منوط به خسارت نداشتن در بیمه نامه ایست که  اکنون در دست اوست.
بنابراین تخفیف های درج شده روی بیمه نامه متعلق به فروشنده خودرو می باشد. پس در حال حاضر با فروختن خودرو تخفیفهای بیمه شخص ثالث متعلق به فروشنده است و فقط 5 درصد تخفیف عدم خسارت از خودروی خریداری شده به خریدار تعلق میگیرد.
همچنین فروشنده می تواند این تخفیفها را در بیمه نامه ثالث ماشین جدیدی که خریداری می کند استفاده کند.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

 

حالا باید ببینیم تخفیف بیمه شخص ثالث متعلق به شما هست یا نه ؟ 


قانون کلی : تخفیف بیمه شخص ثالث متعلق به کسی است که در 12 بهمن سال 1397 و بعد از آن مالک خودرو باشد. 
با ذکر مثال حالات مختلف را بررسی میکنیم: 
فرض کنیم آقای الف از سال 1380 تا سال 1396 یک خودروی پراید داشته است و هیچگاه تصادف هم نداشته است و بنابراین تخفیف ثالث آن هم 70 درصد می باشد.
آقای الف خودرو را در سال 1396 به آقای ب می فروشد. 
آقای ب هم در سال 1398 خودرو را به آقای ج می فروشد. 
حالا همان آقای ج از سال 1398 تا سال 1403 مالک خودروی پراید میباشد.
با دقت در همین مثال می توانید کل حالات مختلف تعیین وضعیت تخفیف بیمه ثالث را یاد بگیرید.

تعیین وضعیت آقای الف : از این خودروی پراید هیچ تخفیفی به آقای الف نمی رسد. حتی با اینکه ایشان  16 سال مالک خودروی پراید بوده است و 70 درصد تخفیف داشته است. چون پراید را در قبل از تاریخ 12 بهمن سال 1397 فروخته است هیچ تخفیفی به او تعلق نمیگیرد.
تعیین وضعیت آقای ب :  چون آقای ب در 12 بهمن  سال 1397 مالک خودروی پراید بوده است کل تخفیف سالهای قبل پراید متعلق به او می باشد.
تعیین وضعیت آقای ج : چون در 12 بهمن سال 1397 مالک خودرو نبوده است، فقط تخفیف سالهای 1398،ت 1399، 1400، 1401،  1402( یعنی 25 درصد) به او تعلق میگیرد، یعنی او در سال 1403 اگر بخواهد بیمه شخص ثالث پراید را تمدید کند می بایست پراید را با 25 درصد تخفیف تمدید کند.
پس تا اینجا مشخص شد که تخفیف متعلق به چه کسی است.


مشکلات جانبی اجرای قانون برای این سه نفر : 


تکلیف آقای الف روشن است و هیچ تخفیفی به او تعلق نمیگیرد و ایشان به طور کل از بحث ما خارج می شود.
 شرایط آقای ب : طبق قانون تخفیف متعلق به آقای ب می باشد.
 اما ایشان پراید را در سال 1398 فروخته است و قانون در اسفند 1399 اجرا شد. ( با توجه به نبود زیر ساخت در شرکتهای بیمه اجرای قانون دو سال به تاخیر افتاد). 
بنابراین تخفیف پراید عملا به او داده نشده است. چون هنوز قانون اجرایی نشده بود. 
در ادامه توضیح می دهیم آقای ب چطور می تواند تخفیف پراید را به دست آورد. 
شرایط آقای ج : 
آقای ج خودرو را در سال 1398 خریده است .وقتی آقای ج برای تمدید بیمه پراید مراجعه کرده است چون هنوز قانون جدید در سامانه صدور شرکتهای بیمه پیاده سازی نشده بود، عملا تخفیف به آقای ج داده شده است. ( گرچه طبق قانون تخفیف می بایست به آقای الف داده می شد اما به دلیل اجرایی نشدن قانون، تخفیفها به آقا ج داده شده است).

روش انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

 

آقای ب چطور تخفیف پراید را به دست بیاورد؟ 


1.    به یکی از مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور مراجعه می کند و با ارائه کارت ملی، و مراجعه به باجه استعلام، برگه تاریخچه پلاک میگیرد.
2.    آقای الف از یکی از نمایندگان بیمه ( هر شرکت بیمه ای می تواند باشد) می پرسد که آن پراید در حال حاضر توسط کدام شرکت بیمه گر، بیمه شخص ثالث شده است. 
همه نمایندگان بیمه با داشتن دسترسی به سامانه سنهاب می توانند به او بگویند که آن پراید در حال حاضر در کدام شرکت بیمه ، بیمه شخص ثالث شده است.
3.     آقای ب با برگه تاریخچه پلاک و کارت ملی به یکی از شعب ( نه نمایندگی ) آن شرکت بیمه مراجعه می کند و درخواست الحاقیه حذف و نگهداری تخفیف میکند. 
در آن شعبه برای او الحاقیه حذف و نگهداری تخفیف صادر می شود.
بدین ترتیب تخفیف پراید ( 70 درصد ) متعلق به آقای ب می شود. 
حالا آقای ب می تواند این تخفیف ( 70 درصد ) را در زمان تمدید بیمه نامه ثالث خودروی جدیدش به خودروی جدیدش منتقل کند. 

شرایط تخفیف آقای ج چه می شود : 


آقای ج وقتی برای تمدید بیمه ثالث خودروی پراید مراجعه می کند. می بیند که فقط تخفیف سالهای 1398، 1399، 1400، 1401 ، 1402 به او داده می شود. ( یعنی 25 درصد ) 
چون آقای ب، تخفیف را طی الحاقیه به خود اختصاص داده است. 

توجه کنید : 
اگر  تاریخ فروش خودروی شما بعد از سال 1400 باشد برای انتقال تخفیف ثالث آن نیاز به گرفتن الحاقیه حذف و نگهداری تخفیف ندارید و صرفا برگه تاریخچه پلاک برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث کفایت می کند.

پس به طور خلاصه می توان گفت : 


اگر خودرویی را قبل از 12 بهمن سال 1397 فروخته اید تخفیف بیمه ثالث آن خودرو متعلق به شما نیست.
اگر خودرویی را بعد از سال 1400 خریداری کنید تخفیف آن متعلق به فروشنده است و در زمان تمدید بیمه نامه فقط 5 درصد تخفیف به شما داده میشود.
اگر در 12 بهمن 1397 مالک خودرویی بوده اید، تخفیف بیمه شخص ثالث آن به شما تعلق می گیرد. 

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خودروهای اسقاطی ( فرسوده) :


اگر خودرویتان را اسقاط می کنید می توانید دو کار انجام دهید:
1.    فرض کنیم از مدت بیمه شخص ثالث 8 ماه باقی مانده است که خودرو را اسقاط میکنید. می توانید به اندازه 8 ماه مهلت بیمه نامه شخص ثالث، حق بیمه شخص ثالث پرداختی را از شرکت بیمه گر پس بگیرید. ( به عبارتی بخشی از مبلغ حق بیمه توسط شرکت بیمه گر به حساب شما واریز می شود)
2.    تخفیف بیمه شخص ثالث را به خودروی دیگر خودتان منتقل کنید.

برای انجام این کار مدارک زیر را نیاز دارید:
برگه اسقاط خودرو
برگ سبز خودروی اسقاط شده ( اگر برگ سبز را ندارید تاریخچه پلاک خودروی اسقاط شده و کارت خودرو ) 
بیمه شخص ثالث خودروی اسقاط شده
کارت ملی  

قیمت بیمه شخص ثالث پاسارگاد را به صورت آنلاین محاسبه کنید 

چطور تخفیف بیمه شخص ثالث را انتقال دهیم

 

  چند نکته درباره انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث:  


•    انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به غیر از خودمان به چه کسانی امکان پذیر است؟ 
پدر، مادر، همسر، فرزندان 
•    تخفیف بیمه شخص ثالث قابل خرید و فروش نیست.
•    تخفیف از یک خودرو به خودروی هم نوع قابل انتقال است:
دسته بندی وسایل نقلیه به شکل زیر است :
 موتورسیکلت، سواری، وانت ، کامیون و کامیونت ، اتوکار و مینی بوس، اتوبوس، کشاورزی، راهسازی و کارگاهی 
تخفیف بیمه نامه ثالث فقط می تواند بین این دسته بندی ها منتقل شود.
یعنی اگر شما 60 درصد تخفیف بیمه نامه ثالث وانت دارید، این تخفیف را به بیمه نامه سواری خود نمی توانید منتقل کنید.
یعنی اگر شما 50 درصد تخفیف در خودروی سواری پراید دارید، می توانید آن را به یک سواری بنز شش سیلندر منتقل کنید. ( انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از هر نوع سواری به سواری دیگر امکان پذیر است). 
•    تخفیف بیمه نامه شخص ثالث قابل جمع نیست. 
مثال : آقای ج دو خودروی سواری دارد و هر دوی آنها را می فروشد. یکی از آنها 30 درصد تخفیف دارد و دیگری 40 درصد. حالا آقای ج خودروی جدیدی می خرد، آقای ج نمی تواند خودروی جدید را با 70 درصد تخفیف ( جمع تخفیف خودروهای فروخته شده) بیمه کند. بلکه تنها می تواند تخفیف یکی از خودروهای فروخته شده را به خودروی جدید خود منتقل کند.
•    تخفیف عدم خسارت ثالث بین شرکتهای بیمه گر قابل انتقال است. یعنی اگر خودرویی را که فروخته اید مثلا دارای بیمه شخص ثالث البرز است. شما می توانید خودروی جدید را در بیمه پاسارگاد بیمه کنید و تخفیف را از بیمه البرز به بیمه پاسارگاد منتقل کنید.
•    در صورت موافقت فروشنده، خریدار نمی تواند تخفیف های بیمه شخص ثالث را  صاحب شود. یعنی تخفیف بیمه شخص ثالث حتی با موافقت محضری فروشنده قابل انتقال به خریدار نیست.
•    صدور الحاقیه حذف و نگهداری تخفیف رایگان انجام می شود. 
•    در صورتی که خودرویی به سرقت برود. هر گاه تاریخ اعتبار بیمه خودروی مسروقه منقضی شد مالک خودرو می تواند نسبت به انتقال تخفیف شخص ثالث این خودرو اقدام کند.
•    اگر از بیمه خودروی جدیدی که می خرید بابت پرداخت خسارت استفاده شده باشد و این خسارت بعد از انتقال سند خودرو به نام شما باشد، در زمان تمدید این بیمه نامه از تخفیفهای شما کسر خواهدشد. اگر تخفیف نداشته باشید جریمه آن را با پرداخت حق بیمه بیشتر پرداخت می کنید. اگر خسارت مر بوط به زمانی باشد که خودرو در اختیار مالک قبلی باشد تاثیر منفی روی تخفیف های شما نخواهد داشت. بلکه از تخفیفهای فروشنده کسر می شود. 
•    اگر خریدار و فروشنده هر دو از اعضای درجه یک خانواده باشند، تخفیف قابل انتقال می باشد. مثلا خریدار پدر و فروشنده پسر است در این صورت پسر می تواند تخفیف را به پدرش منتقل کند.
•    در صورت فوت مالک خودرو میتوان تخفیف را به نام یکی از وراث انتقال داد.
•    تخفیف خودروی قبلی را در زمان تمدید خودروی خریداری شده ( انقضای بیمه شخص ثالث خودروی خریداری شده ) می توانیم به خودروی جدید منتقل کنیم و در زمانی که بیمه خودروی جدید ما همچنان اعتبار دارد نمی توان تخفیف خودروی فروخته شده را به آن اضافه کرد.
•    تخفیف خودرویی که قولنامه ای یا وکالتی خرید و فروش شده قابلیت انتقال ندارد.
•    انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث بین خواهر و برادر امکان پذیر نیست.
•    انتقال بخشی از تخفیف امکان پذیر نیست. یعنی اگر از خودروی قبلی 70 درصد تخفیف داریم، نمی توانیم 30 درصد آن را به یک خودرو و 40 درصد دیگر را به خودروی دیگر منتقل کنیم.
•    وقتی یک خودرو را می خرید نام مالک قبلی هنوز روی بیمه نامه است. این قضیه مشکلی را در پرداخت خسارت ایجاد نمی کند. بنابراین نیاز به گرفتن الحاقیه جهت تغییر نام بیمه گذار روی بیمه نامه نیست.
•    در صورتی که خودرو را نفروشیم ( تعویض پلاک انجام نشده باشد)، نمی توانیم تخفیف آن را به یکی دیگر از خودروهای خود منتقل کنیم.
•    در صورتی که خودروی خود را با تاخیر بیمه کنیم. تخفیفها همچنان حفظ می شوند و از بین نمی روند. حتی اگر خودرو را تا چندین سال بیمه نکنیم.
•    ملاک برای مالکیت تخفیف بیمه شخص ثالث، مالک خودرو بودن است. نه اینکه بیمه نامه به نام چه کسی صادر شده باشد.
مثلا آقای الف مالک خودروی سمند می باشد. هر ساله برادر آقای الف برای بیمه کردن خودروی سمند اقدام کرده است و بیمه نامه شخص ثالث به نام برادر آقای الف صادر شده است. باید بدانیم تخفیف ثالث خودروی سمند متعلق به آقای الف که مالک خودروست می باشد. پس بابت این خودروی سمند تخفیفی به برادر آقای الف که بیمه نامه به نامش صادر شده است نمی رسد. 

0 نفر این مطلب را پسندیده اند