بیمه پاسارگاد
نمایندگی فردین خدابخشی ( کد2410 )
تلفن: 33632007-021

در زمان تصادف چه کار کنیم؟

در زمان تصادف چه کار کنیم؟

در زمان بروز تصادف دانستن برخی موارد  ضروری است که در ادامه به  این موارد می پردازیم

 

1.    آرامش خود را حفظ کنید :

بعد از تصادف معمولا سرنشینان و راننده هر دو خودرو دچار نگرانی و اضطراب می شوند. آنچه مهم است این است که آرامش خود را حفظ کنید و هرگز با راننده خودروی مقابل درگیری لفظی و فیزیکی پیدا نکنید. در مقابل پرخاش دیگران بی اعتنا باشید، زیرا قانون مقصر را مشخص می کند نه پرخاشگری و داد و بیداد. 
در برخی از تصادفات که میان خودرو و موتورسیکلت اتفاق می افتد و تصادف شدید است و منجر به خسارت جرحی سرنشین موتورسیکلت می شود، دیده می شود که راننده مقصر از صحنه حادثه فرار می کند. هیچگاه چنین کاری نکنید زیرا بیمه نامه شخص ثالث خسارت را به طور کامل پرداخت می کند و حتی فوت سرنشین موتورسیکلت سبب زندانی شدن راننده خودرو به هیچ وجه نمی شود. پس تحت هیچ شرایطی از صحنه تصادف فرار نکنید. در چنین مواردی تماس راننده خودرو با اورژانس می تواند سبب نجات جان سرنشین موتورسیکلت شود.


2.    آدرس وقوع تصادف را پیدا کنید:


اکثر افراد در هنگام تصادف به علت نگرانی نمی دانند کجا هستند. اگر در جاده هستید آدرس وقوع تصادف را پیدا کنید که مثلا در چند کیلومتری چه شهری هستید. و اگر در داخل شهر هستید محل دقیق حادثه ( خیابان و کوچه ) را پیدا کنید. برای این کار می توانید از کسانی که در محل هستند کمک بگیرید یا از GPS   تلفن همراه خود استفاده کنید. دادن آدرس اشتباه به اورژانس، پلیس یا آتش نشانی سبب تاخیر در کمک رسانی می شود.

 

در زمان تصادف چه کار کنیم


3.    چند تماس ضروری که در صورت نیاز باید بگیرید:

الف :  115 اورژانس :
 اگر خودتان، همراهانتان یا سرنشینان خودروی مقابل آسیب جرحی دیده اید، حتما با گرفتن شماره 115 ( نیاز به گرفتن کد شهر نیست ) اورژانس را مطلع کنید و آدرس وقوع تصادف را بدهید. اورژانس از وضعیت جسمی شخص آسیب دیده سوال می پرسد، از جمله شکستگی، وضعیت تنفس مصدوم، فوت شدن مصدوم یا سوالاتی از این قبیل، بنابراین قبل از تماس با اورژانس، مصدوم را از نزدیک ببینید و متوجه مشکل او بشوید. 
ب : آتش نشانی 125 :
اگر خودرو دچار آتش سوزی شد و یا به گونه ای  آسیب دید که امکان خروج سرنشینان از داخل خودرو وجود نداشت با آتش نشانی تماس بگیرید و محل وقوع تصادف و شرایط تصادف را گزارش دهید.
ج : پلیس 110 : 
حتما با گرفتن شماره 110 به پلیس اطلاع دهید، پس از آمدن پلیس از او بخواهید که به شما کروکی یا گزارش حادثه بدهد. در سال 1401، برای خسارت کمتر از 20 میلیون تومان کروکی کشیده نمی شود. اگر خسارت کمتر از 20 میلیون تومان بود از پلیس بخواهید که گزارش حادثه به شما بدهد. 
ممکن است مقصر حادثه به شما بگوید قبول دارد که مقصر است و خسارت را پرداخت می کند، همچنین صافکار ماهر نیز سراغ دارد. گول نخورید و صحنه حادثه را ترک نکنید چون ممکن است یک ساعت بعد نظرش عوض شود و بگوید بنا به این دلایل شما مقصرید. بنابراین تماس با پلیس و گرفتن رای پلیس ( کروکی یا گزارش حادثه)  برای مشخص شدن مقصر حادثه، به نفع شماست. 
بهتر است نام و شماره موبایل افسر پلیسی که مراجعه می کند را از او بپرسید و یادداشت کنید. 

 


4.    از صحنه تصادف عکس و فیلم بگیرید:


ممکن است به دلیل جلوگیری از ترافیک مجبور شوید خودرو را به کنار خیابان یا جاده منتقل کنید. قبل از به هم زدن صحنه تصادف از آن فیلم و عکس تهیه کنید. 
عکسها را طوری بگیرید که پلاک خودروها مشخص باشد . عکس ها را از زوایای متفاوت بگیرید که گویای شرایط حادثه باشد و تعیین مقصر را برای پلیس آسان کند. همچنین اگر می توانید از صحنه تصادف فیلم بگیرید.


5.    جابجایی خودرو:


برای جلوگیری از ترافیک، خودرو را به کنار جاده یا خیابان انتقال دهید. چراغ های چشمک زن خودرو را روشن کنید.
در موارد زیر خودرو را به هیچ عنوان قبل از سررسیدن پلیس و اجازه پلیس جابجا نکنید:
•    خسارت منجر به فوت یا جرح
•    تصادف با عابر پیاده
•    برخورد با خودرو پارک شده در کنار خیابان یا جاده
•    تصادف های زنجیره ای
•    برخورد با ماشینهای سنگین 

6.     هنگام تصادف چه مدارکی بگیریم؟


الف : مدارک لازم جهت گرفتن خسارت های مالی :
دو حالت وجود دارد:
حالت اول : اگر پلیس کروکی کشید:
1.    کارت ملی مقصر و زیان دیده
2.    کارت خودرو مقصر و زیان دیده
3.    گواهینامه راننده مقصر و زیان دیده
4.     در کروکی سازشی اصل کروکی و در کروکی های غیر سازشی کپی برابر اصل کروکی 
بنابراین با داشتن کروکی نیاز به حضور مقصر حادثه و خودروی او در شرکت بیمه نیست.
حالت دوم : 
اگر پلیس کروکی نکشید : 
همه مدارک فوق به غیر از کروکی را تهیه می کنید و به همراه شخص مقصر حادثه و هر دو خودروی زیان دیده و مقصر حادثه به شرکت بیمه گر مقصر حادثه مراجعه می کنید.

ب : مدارک لازم جهت گرفتن خسارتهای جانی ( دیه) :
1.    کارت ملی مقصر و زیان دیده
2.     کارت خودرو مقصر و زیان دیده
3.     گواهینامه راننده مقصر و زیان دیده
4.     کروکی 
5.    نظر پزشک قانونی
6.     برگه گزارش رای قاضی
7.     برگه گزارش بازجویی از راننده ها
8.     کارت ملی یا شناسنامه افراد مجروح یا فوت شده در حادثه
9.     گزارش پرونده پزشکی از بیمارستان
10.    گواهی فوت ( در صورت فوت شدن مصدومین )
11.    گواهی انحصار وراثت شخص فوت شده  ( در صورت فوت شدن مصدومین)

 

 

7. پاکسازی محل حادثه :


در محل تصادف ممکن است خرده های شیشه و .. ناشی از تصادف ریخته باشد. حتما محل تصادف را پاکسازی کنید که سبب ایجاد مشکل برای سایر خودروها نگردد.


8.به شرکت بیمه گر مقصر حادثه مراجعه کنید: 


توجه کنید که بیمه پاسارگاد دارای خسارت سیار برای رسیدگی به خسارتهای مشتریان خود در محل می باشد. بنابراین می توانید با گرفتن شماره 02184325 به جای مراجعه حضوری به شعب بیمه پاسارگاد از خدمات خسارت سیار استفاده کنید.
نکته :
 در خسارتهای مالی، قبل از مراجعه به شرکت بیمه و تشکیل پرونده به هیچ عنوان نسبت به تعمیر خودروی خود اقدام نکنید. وگرنه شرکت بیمه گر خسارتی به شما پرداخت نخواهد کرد. 

نکته :

اگر بیمه نامه مقصر حادثه پاسارگاد است شما می توانید به خسارت سیار پاسارگاد زنگ بزنید . در غیر این صورت باید به شعب شرکت بیمه مقصر حادثه مراجعه کنید.

نشانی شعب پرداخت خسارت بیمه  پاسارگاد، در سراسر کشور را می توانید از اینجا مشاهده کنید.  

 

حالات خاص : 

•    اگر خودرو را در جایی پارک کردید و برگشتید و دیدید که شخصی با خودروی شما تصادف کرده و فرار کرده است. صرفا اگر بیمه بدنه دارید می توانید نسبت به دریافت خسارت اقدام کنید.
در این مورد هم ابتدا با 110 تماس بگیرید و از پلیس درخواست کروکی یا گزارش حادثه کنید. 
در این مورد بدون داشتن کروکی یا گزارش حادثه، از بیمه بدنه نمی توانید خسارت دریافت کنید.


•    اگر در جاده به گاردریل برخورد کردید و خودروی شما آسیب دید، برای جبران خسارت خودروی تان،  می بایست بیمه بدنه داشته باشید. 
در این مورد نیز برای گرفتن خسارت از بیمه بدنه بدون اینکه محل را ترک کنید ( توجه کنید بدون اینکه محل را ترک کنید در هر ساعتی از شبانه روز) با پلیس 110 تماس بگیرید. پس از مراجعه پلیس از او کروکی یا گزارش حادثه بگیرید. سپس برای دریافت خسارت از بیمه بدنه اقدام کنید.
توجه کنید در چنین مواردی بدون داشتن کروکی یا گزارش حادثه بیمه بدنه به شما خسارت نمی دهد. 
همچنین اگر قبل از حضور پلیس محل را ترک کنید و در محلی دیگر با پلیس تماس بگیرید و از او کروکی بخواهید چون محل حادثه را ترک کرده اید، پلیس به شما کروکی نمی دهد.

 

•    اگر در حین حرکت با دنده عقب با خودروی دیگر یا با مانعی برخورد کردید، یا شخصی دیگر در حین حرکت با دنده عقب با خودروی شما برخورد کرد. 
چه برای استفاده از بیمه شخص ثالث و چه برای استفاده از بیمه بدنه با پلیس 110 تماس بگیرید و از او کروکی ( نه گزارش حادثه) بخواهید. 
توجه کنید پرداخت خسارتهای با حرکت دنده عقب صرفا با کروکی قابل پرداخت است و با گزارش پلیس قابل پرداخت نیست.

 

توجه : هیچگاه مصدومین را با خودروی شخصی به بیمارستان منتقل نکنید. این کار وظیفه اورژانس است. در صورت انتقال مصدومین با خودروی شخصی به بیمارستان شرکت بیمه می تواند از پرداخت خسارت امتناع کند. 


  
 

1 نفر این مطلب را پسندیده اند